PROŚBA O POMOC

Maciuś wolontariat 001Witajcie Bracia i Siostry, odzywam się nie tyle w sprawie WAPM, lecz z prośbą o pomoc w postaci poświęconego czasu dla mojego Małego Wielkiego Przyjaciela Maciusia, który z uwagi na swój autyzm, nie ma możliwości cieszenia się miłością swoich rodziców, którzy walczą o jego „wyjście” ze świata, w którym przebywa. Byłem w Grupie Zielonych w zeszłym roku, liczę, że i tym razem się z Wami wybiorę, proszę zastanówcie się czy możecie pomóc i w razie chęci, za które już serdecznie dziękuję, odezwijcie się pod numer telefonu z plakatu lub wyślijcie e-mail na ireneusz.wesolowski@onet.pl

Więcej: wolontariat_2016_1

Kilka zdań objaśnień:

Autyzm kryje w sobie nadal  wiele tajemnic. Teoretyczne wyjaśnienie autyzmu sięga od przyczyn organicznych uszkodzeń mózgu poprzez przyczyny metaboliczne, biochemiczne oraz związane z genetyką i dziedziczeniem, aż do przyczyn psychogennych. Program Son-Rise jest innowacyjną, skupioną na dziecku i przeprowadzaną w warunkach domowych metodą terpii stworzoną przez rodziców Rauna Kaufmana, u którego w dzieciństwie zdiagnozowano autyzm.Po wyzdrowieniu Rauna założyli w 1983 roku Amerykańskie Centrum Terapii Autyzmu, które służy jako ogólnoświatowe centrum nauczania Programu Son-Rise.Pisząc o autyzmie należy podkreślić, że istotą tego zaburzenia jest trudność w nawiązywaniu kontaktu i więzi z innymi ludźmi, a nie sposób w jaki jest odbierany, jako problem z niewłaściwym zachowaniem, które musi być stłumione bądź zmodyfikowane. Ta terapia jest gigantyczną odskocznią od powszechnie przyjętej lekarsko-ekspercko-laboratoryjnej normy, ponieważ dzieci z zaburzeniami ze spektrum auztyzmu są zdolne do nieograniczonego rozwoju, co można dostrzec w sposobie dotarcia do nich, nie za pomocą zmuszania do dopasowania się do rzeczywistości osób neurotypowych, ani też nie przez nieskończoną ilość powtórzeń jakiś czynności, lecz przez dołączanie do autystycznego świata, bez osądów, przy przyjaznej postawie, w celu przedłużenia interakcji dzięki celebracji i motywacji. Podstawowymi założeniami i technikami terapii jest działanie w obszarze kontaktu wzrokowego, komunikacji werbalnej, rozwoju interakcji, radzenia sobie z będącymi wyzwaniem zachowaniami, konstruwania optymalnego środowiska nauki wolnego od zakłóceń, stawiania dziecku kreatywnych wyzwań oraz podtrzymywanie postawy pełnej nadziei i optymizmu wobec dziecka. Dzieci autystyczne demonstrują szereg szczególnych zachowań, symptomów, które różnią je od zdrowych dzieci oraz od dzieci z innymi zaburzeniami rozwoju, aleszczególną uwagę, w tej kwestii, trzeba zwrócić na jedno – problem z przetwarzaniem i rozumieniem wrażeń zmysłowych – to znaczy, że dziecko widzi, słyszy, czuje, smakuje i odczuwa wszystko inaczej od osób neurotypowych. Jednym z głównych zadań mózgu jest przefiltrowanie nieistotnych odgłosów i oddzielenie ich od tych ważnych, natomiast do dziecka z autyzmem wszystkie dźwięki docierają z takim samym natężeniem, podobnie jest z pozostałymi zmysłami. Z tymi bombardującymi bodźcami, dziecko może sobie poradzić przy pomocy znajomych schematach i kontroli, czyli izmu, co umożliwia właśnie absolutne skupienie się na jednej czynności, w ten sposób tworzy w okół siebie wyspę przewidywalności w oceanie chaosu. Oczywiście sama terapia ewoluuje według indywidualnej efektywności jej założeń, od momentu wyłączenia i izmowania dziecka, po świadome i akceptowalne dołączanie do dziecka, budowanie więźi i interakcji oraz jej podtrzymywanie jako cel, który pozwoli „zatrzymać” dziecko w świecie, w którym będzie świadome tego, jak mocno jest kochane przez rodziców.